Regulamin przewozów Nadwiślańską Kolejką Wąskotorową
§1
Niniejszy Regulamin określa zasady korzystania z usług turystycznych świadczonych przez Nadwiślańską Kolejkę Wąskotorową w Karczmiskach, warunki, zakres praw i odpowiedzialności osób korzystających z przejazdu kolejką na kolejowych liniach turystycznych i w obiektach mieszczących się przy stacji Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej w Karczmiskach ul. Opolska 2.
§2
Regulamin zawiera także postanowienia o charakterze informacyjnym, uwzględniające unormowania mające związek z przedmiotem regulaminu, a wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących, w szczególności ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo Przewozowe (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 8) wraz z przepisami wykonawczymi w sprawach, w tym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 kwietnia 2021 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych oraz w pomieszczeniach przeznaczonych do obsługi podróżnych korzystających z transportu kolejowego na dworcach kolejowych (Dz. U. poz. 723).
§3
-
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa w Karczmiskach świadczy usługi przewozu osób oraz rzeczy, rowerów i zwierząt zabieranych przez Podróżnego do kolejki.
-
Przewóz osób i ich bagażu odbywa się przystosowanymi do tego pojazdami w ramach regularnej komunikacji kolejki wąskotorowej - według rozkładów jazdy podanych do wiadomości publicznej.
-
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa zamieszcza na stacji w Karczmiskach, Facebooku, stronie internetowej https://nadwislanskakolejka.pl/ rozkład jazdy oraz zapewnia kursowanie taboru zgodnie z tym rozkładem.
-
Pasażer nabywa prawo do przejazdu Nadwiślańską Kolejką Wąskotorową po zakupie biletu. Podróż jest rozpoczęta i zakończona zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy.
-
Cennik znajduję się na stacji w Karczmiskach oraz na stronie internetowej https://nadwislanskakolejka.pl/.
§4
-
Pasażer korzystający z biletu ma obowiązek przedstawić bilet do kontroli niezwłocznie po ruszeniu pojazdu i zachować bilet przez cały czas trwania podróży. (bilet pamiątkowy, paragon z kasy fiskalnej)
-
W trakcie wsiadania, przebywania w pojeździe i wysiadania pasażer powinien stosować się do napisów i piktogramów o charakterze porządkowym, które umieszczono na zewnątrz i wewnątrz pojazdu.
-
Pasażer powinien wsiadać do pojazdów i wysiadać z nich wyłącznie na odpowiednio oznakowanych przystankach i po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalne jest wysiadanie poza przystankami z zachowaniem maksymalnej ostrożności.
-
Na przystankach początkowych pasażer może wsiąść do pojazdu (wagonów osobowych) dopiero po podstawieniu składu przy peronie.
-
Pasażer ma prawo samodzielnie otwierać drzwi w pojazdach wyposażonych w odpowiednio oznakowane lub przyciski do ich otwierania.
-
Pasażer może wsiadać i wysiadać z pojazdów wszystkimi drzwiami, z wyjątkiem pojazdów, w których w drzwiach przednich, z przyczyn technicznych, nie można zapewnić swobodnego przejścia pasażerów w obydwie strony. Drzwi w tych pojazdach, specjalnie oznakowane, przeznaczone są wyłącznie do wysiadania. Pasażerowie nie mogą korzystać z drzwi stanowiących niezależne wejście do kabiny prowadzącego pojazd.
-
Pasażerowi nie wolno wsiadać i wysiadać z pojazdu po sygnale odjazdu.
-
Na miejscach przeznaczonych do siedzenia nie wolno umieszczać bagażu i zwierząt.
-
Pasażer ma obowiązek nadzorować w czasie podróży bagaż ręczny i zwierzęta. Bagaż należy przewozić w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu i porządkowi w pojeździe, nie stwarzający możliwości wyrządzenia szkody, nie przeszkadzający współpodróżnym i nie narażający ich na niewygody.
-
Pasażerom zabrania się:
1) palenia tytoniu,
2) spożywania alkoholu
3) otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy,
4) wyrzucania jakichkolwiek przedmiotów z pojazdu,
5) zanieczyszczania i zaśmiecania pojazdu lub niszczenia jego urządzeń i wyposażenia,
6) siadania na barierkach ochronnych,
7) zakłócania spokoju w pojeździe,
8) przebywania w promieniu pracy skrzydeł drzwi w czasie ich uruchamiania,
10) przebywania w kabinie maszynisty podczas jazdy,
11) przebywania na przednim pomoście poza barierkami wyznaczającymi przestrzeń pasażerską i ograniczania widoczności prowadzącemu pojazd,
12) przewożenia bagażu w sposób utrudniający podróż innym pasażerom,
13) wsiadania do wagonów na rolkach lub wrotkach.
14) przebywania na stopniach podczas biegu pociągu
15) przechodzenia między wagonami podczas biegu pociągu
§ 5
Podróżny w wagonach może przewozić bagaż podręczny. Bagaż dużo gabarytowy (w tym rowery) należy zgłosić do kierownika pociągu w celu umieszczenia go w wagonie bagażowym.
-
Podróżny może przewieźć pod swoją opieką bezpłatnie, w ramach bagażu podręcznego – małe zwierzęta domowe (w tym psy), jeżeli nie są one uciążliwe dla współpodróżnych. Psy zajmujące miejsce w pojeździe muszą być trzymane na smyczy i mieć założony kaganiec.
-
Osoba z niepełnosprawnością lub osoba o ograniczonej sprawności ruchowej może przewieźć pod swoją opieką psa asystującego. Osoba ta musi posiadać w pociągu:
1) certyfikat potwierdzający status psa asystującego,
2) aktualne świadectwo szczepienia psa asystującego,
które należy okazywać i wręczać osobom uprawnionym do kontroli dokumentów na każde ich żądanie. Pies asystujący musi być wyposażony w uprząż, przy czym nie musi mieć założonego kagańca oraz nie musi być prowadzony na smyczy.
§ 6
-
Prowadzący pojazd ma obowiązek nosić lub umieszczać na widocznym miejscu identyfikator (numer służbowy) i okazywać go pasażerom na żądanie w trakcie wykonywania czynności służbowych.
-
Każdorazowe ruszenie pojazdu z przystanku powinno być poprzedzone sygnałem odjazdu.
Sygnał odjazdu może nastąpić po uprzednim sprawdzeniu, że wszystkie osoby wsiadające są już wewnątrz pojazdu, a wysiadające opuściły go.
§ 7
-
Osobami uprawnionymi do kontroli biletów oraz dokumentów na przejazd osób lub przewóz bagażu, są nieumundurowani kontrolerzy Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej
-
Osoby uprawnione do kontroli biletów będą posiadać imienny identyfikator, umieszczony w widocznym miejscu z informacją o zarządcy infrastruktury kolejowej oraz pieczątką.
-
Kontrolerzy mogą przeprowadzać kontrolę jednoosobowo oraz mogą rozpocząć kontrolę, gdy pojazd jest w ruchu.
-
Pasażer jest zobowiązany umożliwić kontrolerowi szczegółowe obejrzenie biletu (paragon z kasy fiskalnej). Każdorazowa kontrola biletów obejmuje także sprawdzenie ich autentyczności.
-
Kontroler ma prawo żądać od pasażera okazania dokumentu, umożliwiającego ustalenie jego tożsamości.
-
Na każde żądanie pasażera kontroler musi mu umożliwić spisanie swojego numeru służbowego oraz poinformować o miejscu i terminach składania reklamacji i zażaleń.
§ 8
-
Osoba uprawniona może złożyć do Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej reklamację:
-
z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu,
-
gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadała ważny w dniu przejazdu dokument przewozu.
-
Reklamacja powinna zawierać:
-
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) składającego reklamację;
-
uzasadnienie roszczenia;
-
kwotę roszczenia oddzielnie dla każdego dokumentu przewozu;
-
numer rachunku bankowego
-
podpis osoby uprawnionej wnoszącej reklamację w formie pisemnej.
-
Do reklamacji powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu roszczenia, kopie dokumentów zawarcia umowy przewozu (paragon z kasy fiskalnej), a ponadto mogą zostać załączone również kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia.
-
Reklamacje można złożyć w formie pisemnej:
-
osobiście w punkcie obsługi klienta Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej;
-
przesyłką pocztową, na adres Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej wskazany na stronie internetowej;
-
na adres e-mail: nadwislanskakolejka@gmail.com
- bezpośrednio do operatora kolei, który zajmuje się rozpatrywaniem reklamacji e-mail: zdpsekretariat@opole.lublin.pl
-
Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia jej przyjęcia.
§ 8
Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane:
-
jazdą pasażera bez trzymania się przeznaczonych do tego uchwytów lub poręczy,
-
przebywaniem na stopniach podczas jazdy,
-
wychylaniem się z pojazdu i opieraniem się o drzwi podczas jazdy.
§ 9
-
Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w pojeździe oraz pod wpływem alkoholu, środków odurzających mogą zostać nie dopuszczone do przewozu lub usunięte z pojazdu.
-
W przypadku zatrzymania pociągu bez uzasadnionej przyczyny – kierownik pociągu/konduktor lub osoba upoważniona do kontroli dokumentów przewozu pobiera opłatę ustaloną na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej (Dz. U. Nr 14, poz. 117), a w razie odmowy opłacenia należności – wystawia na tę okoliczność wezwanie do zapłaty.
§ 10
Pasażerowie kolejki wąskotorowej zobowiązują się do przestrzegania warunków Regulaminu.
§ 11
Osoba korzystająca z przejazdów kolejką wąskotorową wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Nadwiślańską Kolejkę Wąskotorową zgodnie z właściwymi przepisami wyłącznie dla celu realizacji przewozów, w tym szczególności z RODO i przewidzianymi w nich zasadami przetwarzania danych. Administratorem danych, w tym danych osobowych, jest Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z siedzibą w Poniatowej, przy ul. Młodzieżowej 6, NIP;717-15-53-471, TEL. 818204072, 818204243. Dane osobowe przetwarzane są tylko i wyłącznie w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań, w zakresie wynikającym z wykonywania obowiązków na stanowisku pracy, dopełnienie obowiązków określonych w przepisach prawa. Dane nie będą udostępniane innym podmiotom niż upoważnione na podstawie przepisów prawa, ani do państw trzecich.