Projekt pn: Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa jako markowy produkt turystyczny Lubelszczyzny” jest realizowany w układzie partnerskim – Powiat Opolski jako lider oraz Powiat Puławski wraz z gminami – Karczmiska, Opole Lubelskie, Poniatowa, Nałęczów, Wąwolnica jako partnerzy projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 – 2013, Oś Priorytetowa VII – Kultura i turystyka i współpraca międzyregionalna, Działanie 7.2 Promocja Kultury i Turystyki.
Okres realizacji – styczeń 2010 – grudzień 2011 roku.
Najważniejsze założenia to:
1.wykreowanie Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej jako markowego produktu turystycznego Lubelszczyzny bazującego na infrastrukturze Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej,
2. zintegrowanie powstałego produktu turystycznego z innymi atrakcjami regionu – takimi jak:
a. sieci szlaków rowerowych Powiatu Opolskiego z dostępem do rezerwatów przyrody (Skarpa Dobrska; Krowia Wyspa, Piskory, Kępa)
b. szlaki wodne po rzekach Chodelka, Wisła, Bystra;
c. zabytki – Zespoły Parkowo-Pałacowe w Kluczkowicach wraz z Muzeum Regionalnym, w Karczmiskach wraz z Izbą Pamięci, w Opolu Lubelskim,
d. zabytkowe kaplice i kościoły w Opolu Lubelskim, Karczmiskach, Kluczkowicach, Poniatowej, Piotrawinie, Chodlu, Józefowie nad Wisłą, Nałęczowie, Kolanówce,
e. kazimierskie i janowieckie kamieniołomy,
f. zamek w Kazimierzu oraz Pałac Czartoryskich w Puławach,
g. cykliczne imprezy, takie jak – Festyn Archeologiczny w Chodliku, Festyn Ufologiczny w Emilcinie, Święto Kowali w Wojciechowie, Poniatowianki, Jarmark Opolski, Turniej Rycerski w Janowcu, Turniej Miast i Gmin Krainy Lessowych Wąwozów, Sobótki w Łaziskach, Sady w Józefowie nad Wisłą, Ogólnopolski Festiwal Śpiewaków i Kapel Ludowych w Kazimierzu Dolnym,
3. szerokie rozreklamowanie poprzez powstałą stronę internetową projektu oraz innymi środkami przekazu – prasa, film, audycje radiowe, broszury, ulotki, konferencje itp. nadwiślańską kolejkę wąskotorową jako jedyną i niepowtarzalną atrakcję na terenie Lubelszczyzny.
Projekt zakłada realizację następujących zadań:
1. Przeprowadzenie analizy atrakcyjności turystycznej gmin powiatów opolskiego i puławskiego w kontekście optymalnego wykorzystania infrastruktury kolejki wąskotorowej,
2. przeprowadzenie badań marketingowych w celu identyfikacji grupy docelowej dla tworzonego produktu turystycznego,
3. opracowanie szczegółowej koncepcji modernizacji kolejki oraz wykorzystania jej pod kątem techniczno-budowlanym,
4. przygotowanie zintegrowanego planu rozwoju i marketingu produktu turystycznego,
5. przygotowanie materiałów promocyjnych, w tym uruchomienie strony internetowej projektu i promującego produkt,
6. przeprowadzenie remontu trzech budynków stacyjnych w celu przystosowania ich na Muzeum Kolejnictwa, Punktu Informacji Turystycznej,
7. uruchomienie pilotażowej kampanii promującej przygotowany produkt turystyczny (przeprowadzenie akcji mailingowej w Internecie oraz akcji reklamowej w prasie, działania w zakresie PR, wpisanie oferowanych usług wraz z towarzyszącymi imprezami do krajowych audio i video przewodników).