O Nas

Trochę historii…

Początek

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa powstała w 1892 r. w majątku rodziny Kleniewskich. Początkowo tworzyły ją drewniane tory, po których kursowały specjalne konne zaprzęgi, transportujące buraki cukrowe z pól folwarku Polanówka do cukrowni „Zagłoba”.

Odrodzenie

W 2002 r., na podstawie umowy z PKP, Powiat Opolski nabył prawo użytkowania majątku Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. W grudniu tegoż roku na trasę powróciły turystyczne pociągi pasażerskie na mocy umowy operatorskiej ze „Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych” z Kalisza.

Wojna

Lata I i II Wojny Światowej stanowiły bardzo burzliwy okres w dziejach Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. Działania wojenne przyniosły destrukcję i znacznie spowalniały jej rozwój. Po wyzwoleniu Polskie Koleje Państwowe przejęły trasy z Nałęczowa do Opola i Poniatowej oraz z Karczmisk do Wilkowa. Wprowadzony został również ruch osobowy.

Nowa Era

Rok 2008 rozpoczął nową erę w historii Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. 10 września Zarząd Powiatu Opolskiego podpisał Akt Notarialny. Na jego mocy Powiat przejął od PKP na własność majątek Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej.

PRL

Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił wzrost przewozów kolejowych, w szczególności do Zakładów Elektromaszynowych „EDA” w Poniatowej i Cukrowni „Opole” w Opolu Lubelskim. W tym czasie kolejka zatrudnia około 253 pracowników.

Dofinansowanie

Dwa lata później Powiat Opolski otrzymał dofinansowanie na promocję NKW w ramach projektu „Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa, jako markowy produkt turystyczny Lubelszczyzny”. W ramach projektu „Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej po atrakcjach turystycznych Regionu Lubelskiego”, rozpoczęto remont budynków, taboru oraz torowiska.

Przemiany

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły gwałtowny spadek przewozów zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Lokalne zakłady szukały oszczędności w nowych realiach gospodarki rynkowej. Kolej wąskotorowa nie mogła konkurować z nowoczesnymi środkami transportu.

Obecnie

Obecnie kierownictwo nad sekcję Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej z siedzibą w Karczmiskach Pierwszych, sprawuje Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z/s w Poniatowej. Remontowane są kolejne odcinki torów, trwa modernizacja taboru i palnowane jest otwarcie nowych tras.

Początek

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa powstała w 1892 r. w majątku rodziny Kleniewskich. Początkowo tworzyły ją drewniane tory, po których kursowały specjalne konne zaprzęgi, transportujące buraki cukrowe z pól folwarku Polanówka do cukrowni „Zagłoba”.

Wojna

Lata I i II Wojny Światowej stanowiły bardzo burzliwy okres w dziejach Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. Działania wojenne przyniosły destrukcję i znacznie spowalniały jej rozwój. Po wyzwoleniu Polskie Koleje Państwowe przejęły trasy z Nałęczowa do Opola i Poniatowej oraz z Karczmisk do Wilkowa. Wprowadzony został również ruch osobowy.

PRL

Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił wzrost przewozów kolejowych, w szczególności do Zakładów Elektromaszynowych „EDA” w Poniatowej i Cukrowni „Opole” w Opolu Lubelskim. W tym czasie kolejka zatrudnia około 253 pracowników.

Przemiany

Lata dziewięćdziesiąte przyniosły gwałtowny spadek przewozów zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Lokalne zakłady szukały oszczędności w nowych realiach gospodarki rynkowej. Kolej wąskotorowa nie mogła konkurować z nowoczesnymi środkami transportu.

Odrodzenie

W 2002 r., na podstawie umowy z PKP, Powiat Opolski nabył prawo użytkowania majątku Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. W grudniu tegoż roku na trasę powróciły turystyczne pociągi pasażerskie na mocy umowy operatorskiej ze „Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych” z Kalisza.

Nowa Era

Rok 2008 rozpoczął nową erę w historii Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. 10 września Zarząd Powiatu Opolskiego podpisał Akt Notarialny. Na jego mocy Powiat przejął od PKP na własność majątek Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej.

Dofinansowanie

Dwa lata później Powiat Opolski otrzymał dofinansowanie na promocję NKW w ramach projektu „Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa, jako markowy produkt turystyczny Lubelszczyzny”. W ramach projektu „Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej po atrakcjach turystycznych Regionu Lubelskiego”, rozpoczęto remont budynków, taboru oraz torowiska.

Obecnie

Obecnie kierownictwo nad sekcję Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej z siedzibą w Karczmiskach Pierwszych, sprawuje Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z/s w Poniatowej. Remontowane są kolejne odcinki torów, trwa modernizacja taboru i palnowane jest otwarcie nowych tras.

Dzisiaj

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa jest wyjątkową atrakcję turystyczną w województwie lubelskim.

Wyremontowana i odnowiona zachęca do podróży. Możemy być pewni, że w drogę ruszy z nami wykwalifikowana kadra, która zadba o nasz komfort i bezpieczeństwo. Trasa kolejki przebiega przez najbardziej urokliwe i atrakcyjne miejsca tej części województwa. Pociąg regularnie pokonuje trasę Karczmiska – Opole Lubelskie – Karczmiska – Polanówka. Podróż wieńczy ognisko na leśnej polanie.

Przejazd kolejką to dopiero początek atrakcji…
Wraz z nadejściem maja kolejka budzi się do życia i jest to miesiąc uroczystej inauguracji sezonu.

Dla miłośników kolejnictwa udostępniono zwiedzanie kompleksu stacyjnego i Muzeum Kolejki w Karczmiskach. Dodatkowo jest możliwość wejścia na wieżę widokową, w której na każdym piętrze zaprezentowano wydruki starych zdjęć na płótnach. Całość wieńczy taras widokowy, z którego przez lunetę można podziwiać panoramę okolicy, aż po horyzont.

Stacja w Karczmiskach dla odwiedzających przygotowała strefę zieloną do wypoczynku wraz z ławkami parkowymi i stolikami oraz duży parking. Dodatkowo w ofercie jest wynajem rowerów, przejazd bryczką oraz dla osób aktywnych lubiących wyzwania, przejazdy drezynami rowerowymi.

NKW w liczbach

turystów rocznie

kilometrów tras

stacji

wagonów

Stacja Karczmiska

Sieć kolejowa NKW

szlak NKW